Dostępność
Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz. U. 2014. 464) Spółdzielnia Mieszkaniowa w Grudziądzu świadczy następujące udogodnienia dla osób niepełnosprawnych:
- Zapewnia w Biurze Obsługi Abonenta bezpłatny dostęp do tłumacza polskiego języka migowego lub systemu językowo-migowego. Osoba niepełnosprawna w celu skorzystania z tłumacza, zgłasza zamiar skorzystania z wyprzedzeniem co najmniej 3 dni roboczych. Zgłoszenie dokonuje się telefonicznie, bezpośrednio w Biurze Obsługi Abonenta lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres boatvk@smgr.pl. Tłumacz będzie dostępny w terminie wyznaczonym przez osobę niepełnosprawną lub z nią uzgodnionym.
- Zapewnia w Biurze Obsługi Abonenta urządzenie umożliwiające komunikację z osobą niesłyszącą lub niemówiącą oraz ułatwiające komunikację z osobą słabowidzącą. Najczęściej w celu ułatwienia komunikacji wykorzystuje się dodatkowy monitor komputerowy, czy też udostępniona zostaje abonentowi lupa.
- Zapewnia dostępność Biura Obsługi Abonenta dla osób niepełnosprawnych z upośledzeniem narządu ruchu poprzez istniejący podjazd, wyznaczone miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych oraz możliwość przywołania pracownika Spółdzielni dzwonkiem przy drzwiach wejściowych.
- Bezpośrednio przed wejściem do Biura Obsługi Abonenta umieszczone zostały znaki zgodne ze wzorami określonymi w załączniku 1-3 do rozporządzenia.
- Posiada na papierze w Biurze Obsługi Abonenta informacje sporządzone dużą czcionką o wszystkich udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych. Te same informacje sporządzone dużą czcionką znajdują się również na stronie internetowej tvksm.pl.
- Posiada na papierze w Biurze Obsługi Abonenta sporządzone dużą czcionką:
- ogólne warunki umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, oraz jej wzór,
- cennik telekomunikacyjny,
- regulamin świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.
- Oferuje przy zawieraniu umowy o świadczenie usług telefonicznych oraz na każde żądanie osoby niepełnosprawnej:
- telekomunikacyjne urządzenie końcowe, niezbędne do zapewnienia dostępu osobie niepełnosprawnej do świadczonej usługi telefonicznej oraz przystosowane do używania przez osoby niepełnosprawne,
- pomoc osoby reprezentującej Spółdzielnię we właściwym skonfigurowaniu telekomunikacyjnego urządzenia końcowego lub uruchomieniu świadczonej usługi telefonicznej, w Biurze Obsługi Abonenta lub telefonicznie.
- Udostępnia na żądanie osoby niewidomej lub słabowidzącej, w terminie 30 dni od dnia złożenia żądania, ogólne warunki umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych oraz jej wzór, cennik usług telekomunikacyjnych i regulamin świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, sporządzone na nośniku elektronicznym w formacie tekstowym albo na papierze przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym.
- Udostępnia na każde żądanie osoby niewidomej lub słabowidzącej:
- informacje o danych zawartych na fakturze wraz z podstawowym wykazem wykonanych usług telekomunikacyjnych sporządzone na papierze przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym,
- szczegółowy wykaz wykonanych usług telekomunikacyjnych sporządzony na papierze przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym.
- przed rozpoczęciem lub w trakcie okresu rozliczeniowego, za który będzie wystawiona faktura - Spółdzielnia realizuje żądanie niezwłocznie po wystawieniu faktury;
- dotyczącego okresu rozliczeniowego, za który już została wystawiona faktura - Spółdzielnia realizuje żądanie w terminie 30 dni od dnia jego zgłoszenia.
- Przekazuje na każde żądanie abonenta będącego osobą niepełnosprawną, w terminie 30 dni od dnia złożenia żądania, informacji o oferowanych udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych, w postaci papierowej, lub w postaci elektronicznej, na udostępniony w tym celu przez abonenta adres poczty elektronicznej, z zastrzeżeniem, że w przypadku osoby niewidomej lub słabowidzącej takie informacje są sporządzane na papierze przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania ich pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym.
- Dostosowuje stronę internetową tvksm.pl do wymagań Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0), z uwzględnieniem poziomu AA i udostępnia za jej pośrednictwem informacje.
Usługa tłumacza Polskiego Języka Migowego (PJM), Systemu Językowo-Migowego (SJM)
Treść materiału wideo w formie tekstowej
Telewizja Kablowa Spółdzielni Mieszkaniowej w Grudziądzu oferuje usługę Wideotłumacz dla osób głuchych.
Można u nas skorzystać z Wideotłumacza od razu, nie trzeba się specjalnie umawiać.
Jak to zrobić? Gdy wejdziesz do Biura Obsługi Abonenta przy ulicy Piotra Skargi 1 w Grudziądzu poinformuj pracowników, że potrzebujesz Wideotłumacza. Na przykład możesz mieć przy sobie kartkę "Chciałbm skorzystać z Wideotłumacza". Trzeba będzie chwilę poczekać i zostanie uruchomiona usługa Wideotłumacz.
Biuro Obsługi Abonenta jest czynne w poniedziałek, środę i czwartek w godzinach od 8:00 do 17:00, we wtorek od 9:00 do 17:00 i w piątek od 8:00 do 15:00.
Szukasz Wideotłumacza, znajdziesz go u nas 😊
Dostosowane dokumenty
Dokumenty sporządzone dużą czcionką znajdują się na podstronie Dokumenty i są oznaczone jako "[duża czcionka]". Zastosowano w nich bezszeryfowy krój pisma, a rozmiar czcionki wynosi co najmniej 16 punktów typograficznych, co ułatwia ich czytanie osobom z trudnościami wzrokowymi.
Podstawa prawna
Informacja Spółdzielni Mieszkaniowej w Grudiządzu z art. 32 ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze z dnia 26 czerwca 2025 r.
I. Informacje o oferowanej i świadczonej usłudze komunikacji elektronicznej
Spółdzielnia Mieszkaniowa w Grudziądzu świadczy usługi komunikacji elektronicznej w zakresie:
- telewizji kablowej,
- transmisji danych z dostępem do Internetu,
- stacjonarnej telefonii głosowej.
Usługi mogą być oferowane w biurze obsługi abonenta oraz przy umówionej wizycie w miejscu wskazanym przez abonenta.
Umowa może być zawarta w biurze obsługi abonenta, na odległość lub w lokalu abonenta.
Usługi są świadczone w miejscu określonym w umowie z należytą starannością i z zachowaniem wymogów ustawowych.
II. Informacje niezbędne do korzystania z usług komunikacji elektronicznej
Do odbioru telewizji kablowej niezbędne jest posiadanie odbiornika telewizyjnego z głowicą DVB-C i MPEG-4 oraz udostępnionego przez Dostawcę usług modułu CAM z kartą dostępu warunkowego. Na życzenie Abonenta Dostawca usług wydaje Abonentowi dekoder STB oraz kartę dostępu warunkowego. Poprawna jakość odbioru sygnału telewizyjnego oraz jego wszystkich funkcjonalności gwarantowana jest poprzez udostępniany dekoder STB. Dostawca usług nie odpowiada za jakość odbioru sygnału TV poprzez odbiornik telewizyjny Abonenta.
W zakresie korzystania z usługi dostępu do Internetu niezbędne jest posiadanie Urządzenia zakończenia sieci TVK (modemu kablowego). Urządzenie takie jest udostępniane przez Dostawcę usług i stanowi połączenie sieci Dostawcy z urządzeniem, bądź urządzeniami Abonenta.
W zakresie telefonii wymagane jest posiadanie przez Abonenta telefonu analogowego z wybieraniem tonowym, który należy podłączyć do gniazda LINE1 lub TEL1 modemu kablowego za pomocą gniazda z wtyczką typu RJ-11. Modem kablowy będący Urządzeniem końcowym sieci TVK udostępniany jest przez Dostawcę usług i jest niezbędny do korzystania z usługi telefonii stacjonarnej.
Spółdzielnia oferuje abonentom ze szczególnymi potrzebami telefony ułatwiające korzystanie z usług zgodnie ze szczegółowymi przepisami.
III. Warunki zapewnienia spełnienia wymagań dostępności w zakresie informacji o produkcie
Podane poniżej warunki zostaną przez Spółdzielnię zapewnione w stosunku do produktów wprowadzonych do obrotu po dniu 28.06.2025 r.
Spółdzielnia spełnia wymagania dostępności w zakresie informacji o produkcie poprzez:
-
Dostarczenie wraz z produktem instrukcji, etykiet i ostrzeżeń dotyczących użytkowania produktu, sposobu aktywacji i interoperacyjności z narzędziami wspomagającymi oraz instalacji, konserwacji, przechowywania i pozbywania się produktu:
- w wersji papierowej wraz z produktem,
- w wersji pliku elektronicznego zamieszczonego na stronie internetowej w sposób umożliwiający ich odczyt przez narzędzia wspomagające (np. narzędzia do powiększania, poprzez oprogramowanie dla osób z trudnościami poznawczymi lub motorycznymi),
- za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego (w formie pisemnej, pliku audio lub odczytywane przez pracownika BOA),
- opis tekstowy grafik, wykresów lub ilustracji przedstawionych w dokumentach.
IV. Kryteria dostępności dotyczące produktu
Spółdzielnia w zakresie dostarczanych produktów zapewnia:
- możliwość dostarczenia instrukcji obsługi produktu w formie głosowej (plik audio na stronie internetowej, możliwość odczytania instrukcji przez pracownika osobiście w BOA lub telefonicznie),
- pomoc pracownika TVK SM w instalacji i konfiguracji produktu w lokalu abonenta ze szczególnymi potrzebami,
- możliwość dostarczenia instrukcji w formie pliku tekstowego powiększoną czcionką,
- by wciskanie przycisków na produkcie nie wymagało dużej siły fizycznej, tak by mogły z niego korzystać osoby o mniejszej sprawności motorycznej,
- by przy wykonywaniu konkretnego działania oprogramowanie produktu reagowało w sposób przewidywalny,
- odpowiedni czas na wprowadzenie hasła, tak by osoby z niepełnosprawnością intelektualną i motoryczną nie miały problemów z korzystania z tego oprogramowania,
- że produkty przekazywane abonentom nie powodują zagrożenia dla osób z atakami padaczki, poprzez zniwelowanie na produkcie migoczących obrazów,
- przy korzystaniu z właściwości zapewniających spełnianie wymagań dostępności zapewnia się ochronę prywatności użytkownika.
Jeżeli produkt:
- wykorzystuje kolor do przekazywania informacji lub wskazania działania - zapewnia się opisowe oznaczenie przycisków, tak by wyboru mogły dokonać osoby z zaburzeniem widzenia barw (taka informacja zawarta będzie w instrukcji użytkowania produktu),
- wymaga ręcznej obsługi i sterowania - zapewnia się zwiększenie rozmiarów przycisków i odległości pomiędzy nimi, tak by można je było wcisnąć drżącą dłonią, dodatkowo zapewnia się możliwość rozróżnienia przycisków za pomocą dotyku.
V. Wymagania dostępności dotyczące konsumenckich urządzeń końcowych wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług
Nie dotyczy.
VI. Wymagania wobec produktów wykorzystywanych do oferowania lub świadczenia usług
- Do oferowania lub świadczenia usług wykorzystuje się produkty spełniające wymagania dostępności określone w punktach III i IV.
- W ramach oferowania i świadczenia usług zapewnia się:
- udzielanie informacji w postaci papierowej lub elektronicznej o oferowanych i świadczonych usługach oraz, w przypadku produktów wykorzystywanych w ramach oferowania lub świadczenia usług - udzielanie informacji o związku tych produktów z usługą, funkcjach i właściwościach zapewniających spełnianie wymagań dostępności oraz ich interoperacyjności z narzędziami wspomagającymi, a także informacji niezbędnych do korzystania z usługi:
- za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego,
- w sposób zapewniający ich zrozumiałość,
- w formatach tekstowych umożliwiających wykorzystanie ich w alternatywnej i wspomagającej komunikacji, które mogą być przedstawiane za pomocą więcej niż jednego kanału sensorycznego,
- za pomocą czcionki o odpowiednim rozmiarze i kroju, z uwzględnieniem przewidywalnych warunków użytkowania oraz z zastosowaniem wystarczającego kontrastu i odstępów między literami, wierszami i akapitami,
- z alternatywną prezentacją treści nietekstowych;
- udzielanie informacji, o których mowa w pkt 1, w postaci elektronicznej w sposób zapewniający postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność tych informacji;
- jednolitość stron internetowych i aplikacji mobilnych przez zapewnienie ich postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości i kompatybilności.
- udzielanie informacji w postaci papierowej lub elektronicznej o oferowanych i świadczonych usługach oraz, w przypadku produktów wykorzystywanych w ramach oferowania lub świadczenia usług - udzielanie informacji o związku tych produktów z usługą, funkcjach i właściwościach zapewniających spełnianie wymagań dostępności oraz ich interoperacyjności z narzędziami wspomagającymi, a także informacji niezbędnych do korzystania z usługi:
VII. Dodatkowe wymagania dostępności w ramach usług telekomunikacyjnych
Nie dotyczy.
VIII. Dodatkowe wymagania dostępności w ramach usług dostępu do audiowizualnych usług medialnych
Poza spełnianiem wymagań dostępności, o których mowa w punkcie VI w ramach usług dostępu do audiowizualnych usług medialnych zapewnia się udogodnienie w postaci elementu dźwiękowego lub graficznego zawartego w audycji lub rozpowszechnianego równolegle z audycją, którego celem jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami wzroku oraz osobom z niepełnosprawnościami słuchu możliwość zapoznania się z audycją w szczególności w formie napisów dla niesłyszących lub audiodeskrypcji, a także tłumaczenia na język migowy.
IX. Usługi serwisowe
- Świadczona przez Spółdzielnię (Dostawcę usług) usługa serwisowa obejmuje:
- Wykonywanie napraw awaryjnych bez zbędnej zwłoki. Dostawca usług zobowiązuje się do usuwania Awarii u Abonentów w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze od daty ich zgłoszenia Dostawcy usług. Za dni robocze uważa się dni od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-21:00, o ile Abonent nie umówił się w innym terminie za zgodą Dostawcy usług. W przypadku braku możliwości usunięcia Awarii w w/w terminie, Dostawca usług określi termin jej usunięcia i poinformuje o takim terminie Abonenta;
- Telefoniczną obsługę abonentów w godzinach pracy BOA i całodobową rejestrację zgłoszeń w systemie automatycznym. Po godzinach pracy pracowników BOA należy pozostawić zgłoszenie automatowi zgłoszeniowemu - automat ten jest okresowo odsłuchiwany przez dyżurnego konserwatora. Poza przypadkami szczególnymi (dotyczącymi Awarii Sieci TVK o dużym zasięgu) nie dokonuje się napraw awaryjnych w godz. 21:00 - 8:00, w sobotę oraz w dni ustawowo wolne od pracy;
- Konserwację Sieci TVK;
- Informacje o aktualnie świadczonych Usługach oraz Cenniku;
- Informacje o ofertach promocyjnych.
- Abonent zobowiązany jest do niezwłocznego informowania Dostawcy usług o występujących Awariach.
- Abonent może kontaktować się z Dostawcą w celu skorzystania z usługi serwisowej w następujący sposób: w Biurze Obsługi Abonenta, telefonicznie lub za pomocą elektronicznego Biura Obsługi Abonenta.
- Pozostałe usługi serwisowe, niewchodzące w zakres podstawowej usługi serwisowej podlegają opłacie określonej w Cenniku. Opłaty dotyczące usług posprzedażnych i konserwacji zawarte są w Cenniku.
- Abonent może uzyskać informacje na temat obowiązujących cen i kosztów usług serwisowych: na stronie internetowej www.tvksm.pl, telefonicznie pod numerem 56 663 20 40 lub osobiście w BOA w godzinach otwarcia.
X. Udogodnienia i usługi dla osób ze szczególnymi potrzebami
Dostawca usług oferuje osobom ze szczególnymi potrzebami następujące udogodnienia i usługi:
- Udogodnienia transportowe:
- podjazd,
- miejsce parkingowe,
- przywołanie pracownika Dostawcy usług dzwonkiem przy drzwiach wejściowych,
- Obsługa pracowników w Biurze Obsługi Abonenta:
- zapewnienie bezpłatnego dostępu do tłumacza polskiego języka migowego lub systemu językowo-migowego,
- dostęp do dokumentów sporządzonych dużą czcionką,
- Obsługa pracowników w lokalu Abonenta:
- osoby z niepełnosprawnościami mogą liczyć na wsparcie pracowników Dostawcy usług w ich lokalu w celu zawarcia umowy.
Abonent może uzyskać informacje o udogodnieniach na stronie internetowej www.tvksm.pl, telefonicznie pod numerem 56 663 20 40 lub osobiście w BOA w godzinach otwarcia.
XI. Ocena zgodności usługi z wymaganiami dostępności; obowiązki usługodawcy
- Usługodawca przeprowadza ocenę zgodności usługi z wymaganiami dostępności.
- Usługodawca ma obowiązek:
- w regulaminie świadczenia usług lub innym równoważnym dokumencie podać do publicznej wiadomości w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej oraz w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami określony w punkcie VI ppkt 2 informacje:
- oferowanej i świadczonej usłudze,
- niezbędne do korzystania z usługi,
- o tym, w jaki sposób usługa spełnia wymagania dostępności;
- udzielać informacji na temat procesu oferowania lub świadczenia usługi i jego monitorowania w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej oraz w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami określony w punkcie VI ppkt 2.
- przechowywać informacje, o których mowa w pkt 1 i 2, przez cały okres, przez który usługa pozostaje w jego ofercie;
- uwzględniać zmiany dotyczące oferowania lub świadczenia usługi, zmiany wymagań dostępności oraz zmiany w normach zharmonizowanych lub specyfikacjach technicznych, na podstawie których deklaruje się zgodność usługi z wymaganiami dostępności;
- w przypadku gdy usługa nie spełnia wymagań dostępności, podejmować działania naprawcze niezbędne do zapewnienia zgodności usługi z tymi wymaganiami;
- niezwłocznie poinformować właściwy organ nadzoru rynku o niespełnianiu przez usługę wymagań dostępności, podając informacje na temat niespełniania wymagań dostępności oraz o podjętych działaniach naprawczych;
- na żądanie Prezesa Zarządu PFRON lub właściwego organu nadzoru rynku w terminie określonym w żądaniu, udzielać informacji koniecznych do wykazania zgodności usługi z wymaganiami dostępności, w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej;
- współpracować z Prezesem Zarządu PFRON lub właściwym organem nadzoru rynku w zakresie działań naprawczych podejmowanych w celu zapewnienia zgodności usługi z wymaganiami dostępności.
- w regulaminie świadczenia usług lub innym równoważnym dokumencie podać do publicznej wiadomości w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej oraz w sposób dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami określony w punkcie VI ppkt 2 informacje:
XII. Przepis przejściowy
Spółdzielnia Mieszkaniowa w Grudziądzu może do dnia 28 czerwca 2030 r. oferować lub świadczyć usługi przy wykorzystaniu produktów niespełniających wymagań dostępności, które wykorzystywała w celu oferowania lub świadczenia usług tego samego rodzaju przed dniem wejścia w życie ustawy tj. przed dniem 28.06.2025r.
Niniejsza informacja została przyjęta uchwałą Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej w Grudziądzu z dnia 25.06.2025 r. z terminem obowiązywania od dnia 28.06.2025 r.